jvc-dla-hd350b

Οι άνθρωποι της JVC είναι πνεύματα ανήσυχα. Δεν είναι από τις εταιρείες που θα επαναπαυθούν σε έτοιμες πεπατημένες λύσεις.Η ανάπτυξη της τεχνολογίας Lcos αποτελεί δικό της παιδί και έχει φτάσει σε ένα σημείο ενηλικίωσης αφήνοντας στο παρελθόν τα όποια αρχικά προβλήματα της. Η εταιρεία ήταν τόσο σίγουρη για την ανωτερότητα του προϊόντος της που δεν φοβόταν να κάνει άμεση σύγκριση με τον ανταγωνισμό σε κάθε παρουσίαση του. Κάτι τέτοιο ίσως να φαντάζει εύκολο αλλά πιστέψτε με δεν είναι, δεδομένου ότι η εταιρεία είχε απουσία πολλών ετών από τον χώρο. Δεν ξέρω εάν στο εγγύς μέλλον ο προβολέας αυτός θα αποτελέσει αυτό που λέμε σταθμό αλλά σίγουρα θα αφήσει το στίγμα του δεδομένου ότι ακόμη και σήμερα δείχνει τα δόντια του.

HD1 τον διαδέχτηκε ο HD100 με μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές κυρίως στην νέα σχεδίαση του light path αλλά και την ύπαρξη ρύθμισης της καμπύλης του gamma ενώ τα βασικά στοιχεία είχαν μείνει σχεδόν ίδια εκτοξεύοντας όμως το on/contrast σε νούμερα εξωπραγματικά για ψηφιακό προβολέα και μάλιστα δίχως την χρήση κάποιου είδους φωτοφράκτη.

Ένα χρόνο μετά έρχεται να ταράξει τα λιμνάζοντα νερά παρουσιάζοντας δύο νέα μοντέλα τον HD-350 και τον HD750.

Σχεδίαση…
Η νέα τάση της εποχής που θέλει τους προβολείς κομψούς με λεπτή σιλουέτα και μικρή εμπρόσθια επιφάνεια δεν άφησε αδιάφορους τους σχεδιαστές της JVC. Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο έπρεπε να λυθεί το πρόβλημα της εσωτερικής διάταξης των επιμέρους μερών του προβολέα. Αυτό επετεύχθη χάρις του νέου σχεδιασμού του “light path” που επέτρεψε την τοποθέτηση της λάμπας στο πίσω μέρος και όχι στο πλάι όπως είχαμε δει στις προηγούμενες υλοποιήσεις. Τέτοιου είδους διατάξεις έχουμε συναντήσει κατά καιρούς και σε προβολείς της ανταγωνίστριας Sony.

Το σύστημα ψύξης της λάμπας αλλά και του εσωτερικού του προβολέα είναι σχεδιασμένα ώστε να έχουμε την καλύτερη δυνατή απόδοση αλλά με τον μικρότερο παραγόμενο θόρυβο. Για αυτόν τον λόγο οι αυλοί διοχέτευσης καθαρού αέρα προς το εσωτερικό είναι καλυμμένοι με αφρώδες υλικό.
Αλλαγή έχουμε και στις υποδοχές-εισόδους εικόνας που πλέον βρίσκονται στο πλάι.

Ο μεγάλος φακός είναι τοποθετημένος παράκεντρα και είναι και αυτός κατασκευής Fujinon. Αποτελείται από 17 στοιχεία σε 15 group μεταξύ των οποίων και δυο Extra low Dispersion (ED) στοιχεία, για καλύτερο εστιασμό και βελτιωμένη ευκρίνεια. Να θυμίσω ότι ο παλαιός φακός αποτελούνταν από 13 μόνο στοιχεία. Επίσης νέα είναι και η στήριξη του δεδομένου ότι ο παλιός φακός παλλόταν έντονα στα πολλά db γεγονός που ενοχλούσε ιδιαίτερα τους ιδιοκτήτες των HD1 και HD100.

To focus και το lens shift (οριζόντιο 34%/κάθετο 80%) είναι ηλεκτροκίνητο ενώ η ποιοτική κατασκευή του επιτρέπει την χρήση zoom 2x με ελάχιστη αλλοίωση στην εικόνα ακόμα και στα όρια του.

Τεχνολογία…

Ο HD350 κάνει χρήση τελευταίας γενιάς τεχνολογία D-ILA(Direct-drive Image Light Amplifier panels). Χρησιμοποιεί τρία μακρόστενα panels 0,74¨ και ανάλυσης 1920×1080.

Το panel αυτό έχει σχεδιαστεί με πρωταρχικό σκοπό την μείωση του πάχους του υγρού κρυστάλλου σε 2.3 microns. Η μείωση αυτή έχει ως αποτελέσματα την ελαχιστοποίηση της διάχυσης φωτός που διαρρέει από τα panels. Επίσης ο χρόνος αντίδρασης των panels είναι και εδώ 4 msec (Tr+Td). Η οπτική μηχανή της JVC αποτελείται από το ίδιο polarized light plate (WiredGrid) όμοια με αυτό που είχαμε συναντήσει και στα δυο προηγούμενα μοντέλα (HD1&HD100) Αυτή η υλοποίηση διαχειρίζεται καλύτερα το πολωμένο φως ελαχιστοποιώντας οποιαδήποτε διαρροή φωτεινής δέσμης προς τον φακό. Ο συνδυασμός όλων αυτών έχει εκτοξεύσει το on/off contrast σε 30.000:1 ένα εξωπραγματικό νούμερο εάν αναλογιστούμε την ανυπαρξία κάποιου είδους ίριδας (φωτοφράκτη). Όπως ο HD-750 έτσι και ο HD-350 κάνουν χρήση βηματικής ίριδας. Μόνο που εδώ η ρύθμιση της δεν γίνεται σε 16 διαφορετικές θέσεις αλλά μόνο σε 3. Με χρήση της ίριδας μπορούμε να βελτιώσουμε το επίπεδο του μαύρου θυσιάζοντας ελάχιστα από την φωτεινότητα του.

Η πηγή φωτός είναι μια λάμπα τύπου UHP 200 Watt. Η φωτεινότητα του είναι 1.000 ANSI lumens και υπάρχει διαχείριση της ισχύος της. Έτσι όταν η λάμπα λειτουργεί σε normal mode τότε τροφοδοτείται με 170 Watt ενώ σε high mode τροφοδοτείται με 200 Watt. Η διάρκεια ζωής της είναι 2.000 ώρες και παραμένει η ίδια άσχετα με το ποιο mode χρησιμοποιείται (normal ή high).

Μια ακόμα αλλαγή σε σχέση με τους παλαιότερους HD-1/HD-100, είναι ο εξοπλισμός των νέων HD-350/750 με έναν καινούργιο επεξεργαστή εικόνας, τον Reon VX της HQV, ο οποίος διαθέτει επεξεργασία χρώματος σε 10bit 4:4:4 και ειδικούς αλγορίθμους μείωσης τεχνουργημάτων τύπου mosquito, block noise , chroma sampling κλπ ενώ είναι πλήρως συμβατός με το πρωτόκολλο HDMI 1.3.

Θύρες…
Από πλευράς ψηφιακών εισόδων υπάρχουν δύο είσοδοι HDMIπου υποστηρίζουν το πρωτόκολλο 1.3. Από πλευράς αναλογικών εισόδων βρίσκουμε τις κλασσικές video, S-video και component. Σε σχέση με τον HD750 απουσιάζει η θύρα 15Dsub και το trigger.

Μενού…
Το μενού αποτελείται από έξι υπομενού (Image, Setup, Video, Install, Function, και Info). Στο θέμα της εικόνας, πέρα από τις βασικές ρυθμίσεις (φωτεινότητα, αντίθεση, χρωματικό κορεσμό, οξύτητα) υπάρχει η δυνατότητα μείωσης του θορύβου (NR) επιλογής της θερμοκρασίας από τέσσερις προρρυθμίσεις (5.800Κ, 6.500Κ, 7.500Κ, 9.300Κ και High Bright) ή να «φτιάξεις» μια από τις τρεις που υπάρχουν ως custom1 custom2 και custom3. Τέσσερις είναι και οι προρρυθμίσεις του gamma. Η custom ρύθμιση του gamma κρίνεται αναγκαία μια και έχει παρατηρηθεί ότι με την πάροδο του χρόνου τα panel αλλάζουν συμπεριφορά και γίνεται ποιο flat η εικόνα.

Η ρύθμιση pixel adjust κρίνεται απαραίτητη όταν μιλάμε για τεχνολογία που χρησιμοποιεί τρία panel. Φυσικά υπάρχουν και τρεις μνήμες για να σώσουμε τις ρυθμίσεις που μπορούμε να κάνουμε στο προβολέα.

Εντυπώσεις…
Ο προβολέας που είχε έρθει στα γραφεία του περιοδικού είχε γράψει αρκετές δημοσιογραφικές ώρες Έτσι δεν χρειάστηκε το γνωστό σε όλους μας «στρώσιμο». Έχοντας «παίξει» με τον HD-1, HD-100 αλλά και HD-750, δεν μπορεί κάποιος να περιμένει πολλά περισσότερα και όμως το «διαμαντάκι» αυτό είχε άσσους στο μανίκι του.

Όταν το φως του απλώθηκε για πρώτη φορά στην οθόνη, θύμισε έντονα την «γοητεία» του HD-100 σε βαθμό μάλιστα που θα μπορούσαμε να ορκιστούμε ότι βλέπουμε το ίδιο μηχάνημα. Τα χρώματα, οικεία υπερκορεσμένα, το contrast έντομο και τρισδιάστατο, το φως του πολύ για κάθε περίπτωση. Η δυναμική του περιοχή είναι εκπληκτική. Η λεγόμενη out of the box συμπεριφορά του κρίνεται κορυφαία και επιβεβαιώνει αυτό το οποίο επικαλείται η εταιρεία δηλαδή ότι κάθε μηχάνημα είναι ήδη καλιμπραρισμένο κατά τα πρότυπα D65.

Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Ο 350 είναι αρκετά ήσυχος ακόμα και όταν η λάμπα δουλεύει στα 200 Watt(170 Watt σε Normal mode) σε αντίθεση με τον HD1 και HD100 που ήταν ποιο θορυβώδης. Η φωτεινότητά του επαρκεί άνετα για οθόνη μέχρι και 120 ίντσες.

Το κομμάτι της δοκιμής είχε υποδειγματική ευκρίνεια ενώ ελάχιστο color aberration ήταν εμφανές στις άκρες της προβαλλόμενης εικόνας. Μοναδική παρατήρηση: Στα σκοτεινά πλάνα παρουσιάζονται και στις τέσσερις γωνίες μια ελαφριά ασπρίζουσα χροιά την οποία δεν ήταν εύκολα ορατή ιδιαίτερα εάν η θέση της ίριδας ήταν στην θέση 1 δηλ κλειστή. Η μετατόπιση του φακού είτε στον οριζόντιο είτε στον κάθετο άξονα δεν δημιουργούσε παραμόρφωση σε τέτοιο βαθμό ώστε να απαγορεύεται η χρήση του. Η σύγκλιση επίσης κυμάνθηκε σε κορυφαία επίσης επίπεδα με μισό pixel απόκλιση στις γωνίες σε μια οθόνη 84 ιντσών πολύ καλύτερη από του 750 που είχαμε για δοκιμή. Τα χρώματά του αρκετά φυσικά σε τόνους ενώ ο υπερκορεσμός του κόκκινου χρώματος κάνει και εδώ την εμφάνισή του αλλά όχι στον βαθμό που είχε παρατηρηθεί στον HD1.

Μειονέκτημα και αυτού του JVC είναι η ανυπαρξία CMS (color management system). Αυτή είναι και η μεγάλη διαφορά με το μεγαλύτερο μοντέλο. Στον HD750 είχαμε συναντήσει ένα πλήρες CMS για την χρωματική διόρθωση αλλά και μια προεπιλογή με την στάμπα THX που είχε μια αρκετά ισορροπημένη συμπεριφορά. Οι διαφορές όμως με τον 750 δεν σταματούν εδώ. Παρόλο που και τα δυο μοντέλα κάνουν χρήση του ίδιου μενού υπάρχουν διαφορές. Στον 750 η επιλογή CINEMA 2 ήταν και η ποιο ισορροπημένη προεπιλογή που με ελάχιστες μικροδιορθώσεις ενώ αντίστοιχες μετρήσεις πήραμε από τον 350 στην επιλογή CINEMA 1.

Tο γνωστό σε όλους μας ρυθμιστικό «color saturation» δεν επηρεάζει το χρώμα (saturation) αλλά μόνο την φωτεινότητα του (intensity). Η επιλογή Cinema 1 mode και normal gamma θα ικανοποιήσουν τους περισσότερους ιδιοκτήτες.

Για την αξιολόγηση του επιστρατεύθηκε ένα HTPC αλλά και το Panasonic 80 DMP-BD80. Οι σκηνές ήταν οι κλασικές σκηνές αναφοράς μας. Μάλιστα η άμεση αντιπαράθεση με τον 750 ήταν επιβεβλημένη όπως επίσης και με τον HD100.

Στις πολύ σκοτεινές σκηνές όπως το chapter 2 του Van Helsing HD-DVD, που αποτελεί αχίλλειο πτέρνα για τους ψηφιακούς προβολείς, αφού τους ξεγυμνώνει κυριολεκτικά λόγω αδυναμίας απόδοσης καλού «μαύρου» η μεταφορά του στο πανί είναι καταπληκτική δίνοντας ένα διαφορετικό βάθος ενώ ταυτόχρονα οι όποιες φωτεινές πληροφορίες αποδίδονται ταυτόχρονα το ίδιο καλά. Σε σχέση με τον 750 σε αυτό το σημείο μπορώ να πω ότι έχουμε ισοπαλία όταν όμως η ίριδα του δεύτερου είναι ρυθμισμένη περίπου στην μέση. Βλέπεται τα βήματα της ίριδας του 350 δεν συμβαδίζουν με αυτά του 750 ούτε καν στα όρια τους. Όμως η καλύτερη χρωματική συμπεριφορά του 750 λόγω ύπαρξης CMS δίνει την αίσθηση μια ποιο τρισδιάστατης εικόνας. Με τον 100άρη έχουμε εδώ σχεδόν την ίδια συμπεριφορά με τον 100 να υστερεί λόγω καλύτερου και ποιο καθαρού(χρωματικά) επιπέδου της στάθμης του μαύρου. Η σωστή επιλογή του gamma σε τέτοιες σκηνές παίζει σημαντικό ρόλο ώστε να μην μας «φλατάρει» την εικόνα.

Στο δεύτερο chapter του κλασικού Fifth Element BLU-RAY την στιγμή που διογκώνεται ο πλανήτης τα νεφελώματα με τις περίεργες αποχρώσεις και τα αστέρια του διαστήματος αποδίδονται σωστά με λεπτομέρεια. Αυτό οφείλεται στο μεγάλο contrast και την απουσία ίριδας που δεν ντιμάρει την εικόνα. Δεν έχουμε ένα αλγόριθμο που θα αποφασίσει ποια είναι η κατάλληλη θέση μεταξύ του σωστού επιπέδου του μαύρου και της μέγιστης φωτεινότητας. Όπως επίσης δεν υπάρχει και το πρόβλημα της κίνησης της ίριδας που πολλές φορές είναι ενοχλητικό σε γρήγορες σκηνές. Η μεγάλη διαφορά εμφανίζεται όταν στα σκοτεινά ή υποφωτισμέα πλάνα υπάρχουν υπότιτλοι. Για την χρωματική πιστότητα όπως αναφέρθηκαμε και προηγούμενα δεν είναι σωστή και σύμφωνα με τα πρότυπα λόγω υπερκορεσμού όμως είναι αρεστή σε μεγάλη μερίδα ανθρώπων που θέλουν έντονα και φωτεινά χρώματα. Η διαφορά είναι εμφανής όταν έχεις δίπλα-δίπλα τον 350 με τον 750 καλιμπραρισμένο. Οι επιδερμίδες είναι ποιο φυσικές καθόλου σκληρές και άγριες (σε σχέση με τον 750 πάντα).

Αυτό το παρατηρούμε και στην κλασική σκηνή chapter 2 James Bond ( Casino Royal), με τους πρωταγωνιστές να φαίνονται έντονα ηλιοκαμένη.

Στο chapter 8 του ίδιου τίτλου έχουμε σωστή απεικόνιση του φωτός με σωστές και καθαρές χρωματικές διαβαθμίσεις.

Στο θέμα της κίνησης δεν παρατηρήθηκε το παραμικρό πρόβλημα ενώ τα περάσματα με σήμα στην είσοδό του 1080/24fps ήταν υποδειγματικά ακόμη και στον τελευταίο τίτλο του Batman ιδιαίτερα στο chapter 1 και 8. Οι σκηνές που δείχνουν την Gotham City το βράδυ από ψηλά και κάνουν την διαφορά από τον ανταγωνισμό άσχετα εάν ο 350 έχει μικρότερο ansi contrast σε σχέση με τους προβολείς τεχνολογίας dlp.

Συμπέρασμα…
O HD-350 αποτελεί σήμερα την αιχμή της τεχνολογίας. Η εικόνα του , ακόμα και out of the box, είναι φανταστική και μάλιστα σε μια τιμή καθόλα ανταγωνιστική. Φανταστείτε ότι έχει καλύτερες επιδόσεις από τον HD 100 της ίδιας εταιρείας στην μισή σχεδόν τιμή.

Μετρήσεις…
H απόδοση του JVC HD-350 χαρακτηρίζεται πολύ ισορροπημένη. Ο προβολέας έρχεται σχεδόν καλιμπραρισμένος κατά D.65 ενώ ελάχιστες πινελιές χρειάζονται για να πάρουμε τα μέγιστα. Για θέαση ταινιών η επιλογή της θερμοκρασία 6500k μου έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα με μια θερμοκρασία 6.350. Η επιλογή cinema 1, natural στο gamma και 6.500k στην θερμοκρασία αποτελεί μια ιδανική λύση.

Το contrast ratio on/off full field μετρήθηκε στο 21.600:1 με την χρήση της λάμπας στο high. Η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 550 Ansi Lumens.

Χαρακτηριστικά:
Τεχνολογία: Dila , Στοιχεία Εκπομπής: 3×0.74′ , Αναλογία Εικόνας: 16:9(native) & 4:3, Ονομαστική Ανάλυση: 1.920×1.080 pixels , Ονομαστική Φωτεινότητα: 1.000 lumens (ANSI) , Ονομαστικός Λόγος Αντίθεσης: 30.000:1, Συμβατότητα Video: PAL, SECAM, NTSC, EDTV, HDTV (480i/p, 576i/p,720p 1080i,1080p,1080p/24), Τύπος & Ισχύς Λυχνίας: UHP 200 W
Ονομαστική Διάρκεια Ζωής Λυχνίας: 2.000 ώρες, Φακός: -, Απόσταση Προβολής 100″: 3.00 – 5.30 μέτρα, Ρύθμιση Keystone: Ναι (ψηφιακά), Lens Shift: Ναι, Ρύθμιση Ισορροπίας Λευκού: Ναι, Ρύθμιση Gamma: Ναι, Είσοδοι Εικόνας: • Video ,S-Video, Component (Y/ CB/ CR). Έξοδοι Εικόνας :Όχι, Έξοδοι Remote :Όχι, Είσοδοι Ήχου: Όχι, Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 365x167x478 χιλ., Βάρος: 11,0 κιλά, Τοποθέτηση: Εμπρόσθια, Οπίσθια, Οροφή, Laser Beam στο τηλεχειριστήριο: Όχι, Αυτοφωτιζόμενο τηλεχειριστήριο: Ναι
Αντιπρόσωπος: ΗΛ.ΒΙ.

Share.

Perfect Image

Leave A Reply